حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

اشنایی با قطعات سرور

اپل دیشب به صورت رسمی کنفرانس اختصاصی دوازدهم سپتامبر خود را برگزار کرد و در جریان این کنفرانس از نسل جدید اپل واچ (Apple Watch Series 3)، اپل تی وی ۴K و سه آیفون جدید رونمایی کرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل مشخصات آیفون ۸ ، آیفون ۸ پلاس و آیفون X اپل بپردازیم. با ما همراه باشید.

مقدمه‌ای در رابطه با آیفون ۸ ، آیفون ۸ پلاس و آیفون X اپل

اپل دیشب کنفرانس رسمی خود را برگزار کرد و سرانجام آیفون های سال ۲۰۱۷ این شرکت معرفی شدند. همانطور که پیش از این در مقاله “معرفی کامل iPhone 8 (آیفون ۸)؛ زمان عرضه و قیمت آیفون ۸” پیش بینی کرده بودیم، اپل برخلاف سال های گذشته سه آیفون را در کنفرانس خود معرفی کرد که به ترتیب آیفون ۸ ، آیفون ۸ پلاس و آیفون X اپل نام دارند.

آیفون ایکس یا X آیفونی محسوب می‌شود که به طور اختصاصی به مناسبت ۱۰ سالگی سری آیفون های کوپرتینویی‌ها رونمایی شده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل مشخصات آیفون ۸ ، آیفون ۸ پلاس و آیفون X اپل بپردازیم. چنانچه در مورد هر یک از آن ها نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید، می‌توانید ضمن تماس با کارشناسان موبایل کمک از آن ها راهنمایی بخواهید. با ما همراه باشید.

آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس اپل

آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس بعد از معرفی اپل تی وی ۴K از سوی این کمپانی معرفی شدند! دو محصول نام برده شده از نظر ظاهر و سبک طراحی چندان تفاوت عمده ای با آیفون ۷ ندارد و شاید اصلی ترین تفاوت آن مربوط به بهره‌مندی از بدنه فلزی – شیشه‌ای باشد. بله همانطور که پیش بینی می‌شد اپل بدنه آیفون های جدیدش (آیفون ۸ ، آیفون ۸ پلاس و آیفون X اپل) را از ترکیب شیشه و فلز ساخته و بدین ترتیب این محصولات را قادر به پشتیبانی از تکنولوژی شارژ بیسیم کرده است.

 

صفحه نمایش آیفون ۸ از یک نمایشگر ۴٫۷ اینچی نوع IPS LCD تشکیل شده که وضوح تصویر ۱۳۳۴ در ۷۵۰ پیکسل را ارائه می‌کند. بنابراین تراکم پیکسلی نمایشگر دستگاه به چیزی در حدود ۳۲۶ پیکسل در هر اینچ می‌رسد. در سمت مقابل صفحه نمایش آیفون ۸ پلاس ۵٫۵ اینچی و از نوع IPS LCD خواهد بود و وضوح تصویر ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل را ارائه می‌کند، بنابراین تراکم پیکسلی نمایشگر آیفون ۸ پلاس به چیزی در حدود ۴۰۱ پیکسل در هر اینچ می‌رسد.

ضمنا اپل از شیشه محافظت تقویت شده خاصی در آیفون های جدیدش استفاده می‌کند که بنا به ادعای خودش بادوام‌ترین شیشه محافظی محسوب می‌شود که تاکنون در گوشی های هوشمند از آن استفاده به عمل آمده است. علاوه بر این مسئله، آیفون های جدید اپل (آیفون ۸ ، آیفون ۸ پلاس و آیفون X اپل) از استاندارد ضد آب IP68 هم پشتیبانی می‌کنند. همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید دکمه هوم یا همان تاچ آیدی آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس همچنان مثل آیفون های گذشته در زیر صفحه نمایش دستگاه واقع شده و هیچ تغییری در این زمینه ایجاد نشده است.

 

صفحه نمایش آیفون ۸ ، آیفون ۸ پلاس و آیفون ایکس اپل از قابلیت هایی شامل Wide Color Gamut، ۳D Touch (لمس سه بعدی)، Display Zoom و True-Tone Display پشتیبانی می‌کنند. همچنین اپل این دو محصول را به اسپیکرهای دوبل قدرتمندی مجهز کرده است. اما اصلی‌ترین تفاوتی که آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس را از آیفون های پیشین متمایز کرده مربوط به تراشه بکار رفته در آن ها می‌شود. هر سه آیفون جدید اپل (آیفون ۸ ، آیفون ۸ پلاس و آیفون X یا ایکس) از تراشه فوق قدرتمند A11 Bionic اپل بهره می‌برند.

تراشه A11 یک تراشه مجهز به پردازنده مرکزی شش هسته‌ای است که از دو هسته پردازشگر پربازده و چهار هسته پردازشگر بهینه بهره می‌برد. اپل مدعی شده که دو هسته پردازشگر پر بازده این تراشه در مقایسه با نسل پیشین ۲۵ درصد عملکرد سریع‌تر دارند و چهار هسته بهینه آن هم در مقایسه با تراشه A10 چیزی در حدود ۷۵ درصد عملکرد قدرتمندتری را ارائه می‌کنند. تراشه A11 یک تراشه ۶۴ بیتی است که بنا به ادعای اپل بیش از ۴٫۳ میلیون ترانزیستور در آن استفاده شده است.

 

بررسی کامل مشخصات آیفون 8 ، آیفون 8 پلاس و آیفون X اپل

 

نکته بعدی که در مورد تراشه A11 بسیار اهمیت بالایی دارد، مربوط به بهره‌مندی آن از پردازنده گرافیکی اختصاصی می‌شود که خود اپل توسعه داده است. این پردازنده گرافیکی در مقایسه با پردازنده گرافیکی تراشه A10 تا ۳۰ درصد سریع‌تر عمل می‌کند و نصف آن مصرف انرژی دارد. رم آیفون ۸ ظرفیت ۲ گیگابایتی دارد و آیفون ۸ پلاس از رمی ۳ گیگابایتی بهره می‌برد. از نظر حافظه داخلی هر دو محصول نام برده شده شامل دو نسخه مختلف با ظرفیت های ۶۴ و ۲۵۶ گیگابایتی می‌شوند. ضمنا سیستم عامل iOS 11 هم به صورت پیش‌فرض بر روی آیفون های جدید اپل (آیفون ۸ ، آیفون ۸ پلاس و آیفون X) نصب خواهد بود.

 

بررسی کامل مشخصات آیفون 8 ، آیفون 8 پلاس و آیفون X اپل

 

اما نوبت به دوربین آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس می‌رسد. دوربین اصلی آیفون ۸ از یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F/1.8 را به همراه داشته و از قابلیت هایی مثل فوکوس خودکار مرحله‌ای و تثبیت تصویر اپتیکال (OIS) پشتیبانی می‌کند. اپل مدعی است که این سنسور در جذب نور محیطی ۸۳ درصد بهتر از سنسور دوربین اصلی آیفون ۸ عمل خواهد کرد. ضمنا چراغ فلش LED دوربین اصلی آیفون ۸ هم چهارگانه در نظر گرفته شده است. دوربین سلفی آیفون ۸ هم از یک سنسور ۷ مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تشکیل می‌شود.

 

بررسی کامل مشخصات آیفون 8 ، آیفون 8 پلاس و آیفون X اپل

 

اما در سمت مقابل دوربین آیفون ۸ پلاس از نوع دوگانه است و دو سنسور ۱۲ مگاپیکسلی به همراه چراغ فلش LED چهار مجموعه آن را تشکیل می‌دهند. دوربین اصلی آیفون ۸ پلاس هم از قابلیت تثبیت تصور اپتیکال (OIS) پشتیبانی به عمل می‌آورد و سنسورهایش به ترتیب دیافراگم F/1.8 و F/2.8 را ارائه می‌کنند که سنسور دوم از نوع تله‌فتو خواهد بود. دوربین سلفی آیفون ۸ پلاس هم از سنسوری ۷ مگاپیکسلی و مشابه با دوربین سلفی برادر کوچک تر خود بهره می‌برد.

دوربین اصلی آیفون ۸ پلاس از یک ویژگی منحصر به فرد بهره می‌برد که اپل آن را Portrait Lighting نامیده است. به موجب این قابلیت دوربین دوگانه دستگاه عمق تصویر را می‌سنجد و امکان تغییر شرایط تابش نور در عکس را فراهم می‌کند. برای مثال شما می‌توانید نحوه تابش نور به صورت خود را تغییر دهید. این ویژگی از ویژگی های جالب و جدید دوربین دوگانه آیفون ۸ پلاس اپل به شمار می‌رود. برای استفاده از این ویژگی کاربر باید در اپلیکیشن دوربین آیفون ۸ پلاس حالت Portrait را فعال و سپس نسبت به عکسبرداری اقدام کند. اپل همچنین مدعی شده که آیفون جدیدش از نظر کیفیت ضبط فیلم بهترین کیفیتی را ارائه می‌کند که تاکنون در هر گوشی هوشمندی شاهد آن بودیم.

 

بررسی کامل مشخصات آیفون 8 ، آیفون 8 پلاس و آیفون X اپل

 

اما علاوه بر این مسائل، دوربین اصلی آیفون ۸ پلاس یک ویژگی منحصر به فرد دیگر هم دارد و آن مربوط به پشتیبانی از واقعیت افزوده (Augmented Reality) می‌شود. اپل اشاره داشته که دوربین اصلی آیفون ۸ پلاس برای واقعیت افزوده کالیبره شده و از یک سنسور اختصاصی منحصر به فرد و سنسور ژیروسکوپ جدیدتر برای افزایش دقت و کیفیت عملکردش بهره می‌برد. اپل برای به تصویر کشیدن مفهوم صحبت هایش دمویی را پخش کرد و در آن بکارگیری واقعیت افزوده در دوربین آیفون ۸ پلاس به تصویر کشید.

در یکی از بخش های این دمو نشان داده شد که کاربر با گرفتن دوربین اصلی آیفون ۸ پلاس به سمت آسمان جزئیات مربوط به ستاره ها را بر روی نمایشگر گوشی مشاهده می‌کرد. در یکی دیگر از بخش های دمو هم کاربری دوربین اصلی آیفون ۸ پلاس را در ورزشگاه رو به سمت بازیکنان بیسبال گرفت و صفحه نمایش آیفون ۸ پلاس عکس مربوط به هر بازیکنان را در بالای سر آن ها نشان می‌داد! اپل حتی نمونه ای از یک بازی واقعیت افزوده را هم در کنفرانس خود با آیفون ۸ پلاس برای حاضرین در سالن انجام داد و بازی به طرز جالب توجهی زیبا و دقیق اجرا می‌شد.

 

بررسی کامل مشخصات آیفون 8 ، آیفون 8 پلاس و آیفون X اپل

 

اما آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس چه قیمتی دارند؟ بنا به گفته اپل نسخه مجهز به حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس به ترتیب با قیمت های ۶۹۹ دلار و ۷۹۹ دلار روانه بازار می‌شوند. متاسفانه اپل در مورد قیمت نسخه بهره‌مند از حافظه ۲۵۶ گیگابایتی این دو گوشی صحبتی نکرد. ضمنا پیش‌ فروش هر دو محصول نام برده شده از پانزدهم سپتامبر آغاز و عرضه آن ها هم از بیست و دوم سپتامبر شروع خواهد شد.

آیفون X اپل (آیفون ایکس)

اما محصولی که بیشتر هر محصول دیگری در کنفرانس اپل سر و صدا بر پا کرد، آیفون X یا آیفون ایکس این کمپانی بود که به مناسب ۱۰ سالگی سری آیفون های اپل شاهد رونمایی از آن بودیم. به همین دلیل در جریان معرفی دستگاه از القابی مثل آیفون ۱۰ هم برای اشاره به آن استفاده شد. آیفون X اپل از نظر طراحی و ظاهر با دو آیفون ۸ و آیفون ۶ پلاس تفاوت های عمده ای دارد. صفحه نمایش این محصول از نوع آمولد (AMOLED) و ۵٫۸ اینچی است که حاشیه‌ای را در بر نمی‌گیرد! بنابراین اپل در این زمینه از سبک طراحی که در گوشی هایی مثل ال‌جی جی ۶ و گلکسی اس ۸ از آن استفاده شده پیروی کرده است.

 

بررسی کامل مشخصات آیفون 8 ، آیفون 8 پلاس و آیفون X اپل

 

وضوح تصویر صفحه نمایش آیفون X یا آیفون ایکس برابر با ۲۴۳۶ در ۱۱۲۵ پیکسل خواهد بود. اپل به صفحه نمایش اختصاصی آیفون X لقب سوپر رتینا دیسپلی (Super Retina Display) را داده است. بدین سبب تراکم پیکسلی صفحه نمایش آیفون X اپل به چیزی در حدود ۴۵۸ پیکسل در هر اینچ می‌رسد. همانطور که در عکس فوق مشاهده می‌کنید، اپل دکمه هوم یا تاچ آیدی (Touch ID) آیفون X را از زیر نمایشگر آن حذف کرده است. اما سرنوشت تاچ آیدی چه می‌شود!؟

 

برخلاف شرکت های دیگر مثل سامسونگ، اپل تصمیم گرفت تا به کل دکمه هوم یا همان تاچ آیدی را از آیفون ایکس حذف کند! بنابراین در این گوشی خبری از دکمه هوم وجود ندارد و کاربر برای انجام کارهایی که پیش از این توسط این دکمه قابل انجام بود باید روش های جایگزین دیگر را به کار ببرد. برای مثال در آیفون X برای خارج شدن از یک اپلیکیشن باید کاربر انگشت خود را بر روی بخش زیرین نمایشگر دستگاه قرار دهد و به سمت بالا بکشد و سپس انگشت خود را رها سازد. بدین ترتیب کاری شبیه به فشردن دکمه هوم دستگاه انجام می‌شود.

 

بررسی کامل مشخصات آیفون 8 ، آیفون 8 پلاس و آیفون X اپل

 

همچنین به منظور مولتی تسکینگ هم کافیست که کاربر بعد از کشیدن انگشت خود از زیر نمایشگر به سمت بالای صفحه، انگشت خود را در وسط صفحه برای چند لحظه بسیار کوتاه نگه دارد. به این ترتیب حالت مولتی تسکینگ و امکان جهش مابین اپلیکیشن های مختلف فراهم می‌کند. فعال سازی کنترل سنتر (Control Center) هم در آیفون X تغییر کرده و با کشیدن انگشت از بالای صفحه نمایش به سمت پایین انجام می‌شود.

 

بررسی کامل مشخصات آیفون 8 ، آیفون 8 پلاس و آیفون X اپل

 

بری فعال کردن سیری هم باید از دکمه فیزیکی استفاده شود که در لبه سمت راست آیفون X واقع شده است. اما سوال اصلی اینجاست که بدون تاچ آیدی (اسکنر انگشت) چگونه آیفون X را آنلاک کنیم؟ اپل بدین منظور از یک سیستم تشخیص چهره بسیار پیشرفته رونمایی کرده است و به آن نام Face ID (فیس آیدی) را داده است! این قابلیت به شدت دقیق و با کیفیت عمل می‌کند و اپل برای پیاده سازی آن از تدابیر ویژه‌ ای استفاده کرده است. اپل به قدری به کیفیت عملکرد قابلیت تشخیص چهره کاربر یا Face ID در آیفون X اعتماد داشته که برخلاف شرکت های دیگر مثل سامسونگ، اسکنر انگشت را به طور کامل از آیفون ایکس حذف کرده است.

 

بررسی کامل مشخصات آیفون 8 ، آیفون 8 پلاس و آیفون X اپل

 

در نوار بسیار باریکی که در بالای صفحه نمایش آیفون X تعبیه شده، مجموعه عظیمی از سنسورهای مختلف به کار رفته‌اند که امکان تشخیص جزئیات چهره کاربر را در شرایط مختلف فراهم می‌کنند. جالب است بدانید که حتی قفل گشایی از نمایشگر آیفون X با تکیه بر قابلیت تشخیص چهره در مکان های کاملا تاریک هم صورت می‌پذیرد و هیچ مشکلی در این امر ایجاد نخواهد شد. اپل اشاره داشته که حتی با تغییراتی مثل گذاشتن ریش، آرایش کردن، عینک زدن، تغییر مدل مو، کلاه گذاشتن و غیره هم خللی در عملکرد Face ID آیفون X ایجاد نمی‌شود.

 

بررسی کامل مشخصات آیفون 8 ، آیفون 8 پلاس و آیفون X اپل

 

جالب است بدانید که اپل مدعی شده نه تنها با عکس بلکه با ماسک هایی که توسط بهترین گریمورها و هنرمندان طراحی شده باشد هم امکان گول زدن سیستم Face ID آیفون X وجود ندارد! ضریب خطای این سیستم هم ۱ به ۱ میلیون عنوان شده است! این موضوع در حالی است که ضریب خطای تاچ آیدی آیفون ها ۱ به ۵۰،۰۰۰ بود. قابلیت Face ID برای انجام تراکنش های سرویس پرداخت اپل پی (Apple Pay) هم بهینه سازی شده است و کاربران به راحتی می‌توانند از طریق این قابلیت پرداخت های سرویس اپل پی را تایید کنند.

 

بررسی کامل مشخصات آیفون 8 ، آیفون 8 پلاس و آیفون X اپل

 

آیفون X مثل آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس از تراشه A11 Bionic بهره می‌برد و بنا به ادعای اپل باتری آن از نظر توان شارژدهی دو ساعت بیشتر از باتری آیفون ۷ دوام دارد! اما مسئله به همینجا ختم نمی‌شود! آیفون X به دلیل بهره‌مندی از سنسورهای پیشرفته تشخیص چهره که با مش‌بندی صورت کاربر جزئیات آنم را درک می‌کنند، قابلیت دیگری تحت عنوان Animoji را هم ارائه خواهد کرد که ترکیبی از انیمیشن و اموجی است!

قابلیت Animoji سبب می‌شود تا کاربران بتوانند اموجی های مورد نظرشان را انتخاب و سپس با گرفتن آیفون X در برابر صورت خود، حالت و احساسی که مد نظرشان است را در اموجی ایجاد کنند! در این شرایط آیفون X با ردیابی دقیق وضعیت صورت کاربر، جزئیات آن را به صورتک اموجی منتقل خواهد کرد. پس شما می‌توانید نقش هر اموجی که دوست دارید را بازی کنید! علاوه بر این، کاربران می‌توانند بعد از انتخاب اموجی شروع به صحبت کردن کنند و حرکات دقیق سر و صورت خود را در اموجی مشاهده و سپس آن را به صورت یک پیام برای دوستانشان از طریق برنامه iMessage ارسال کنند که ویژگی بسیار جالبی محسوب می‌شود.

 

بررسی کامل مشخصات آیفون 8 ، آیفون 8 پلاس و آیفون X اپل

 

سایر قابلیت هایی که در آیفون ۸ پلاس وجود دارند در آیفون X اپل هم موجودند. جالب است بدانید که دوربین سلفی آیفون X هم از حالت Portrait، قابلیت Portrait Light و واقعیت افزوده پشتیبانی می‌کند. ظاهرا این گوشی از استاندارد ضد آب IP67 بهره می‌برد و تراشه A11 هم در آن بکار گرفته شده است. دوربین اصلی دوگانه آیفون X از دو سنسور مشابه ۱۲ مگاپیکسلی تشکیل شده‌اند که به صورت عمودی در کنار یکدیگر قرار دارند و در وسط آن ها چراغ فلش LED چهارگانه دستگاه واقع شده است.

آیفون X یا آیفون ایکس هم مثل دو آیفون ۸ و ۸ پلاس قرار است از نظر حافظه داخلی در نسخه‌های ۶۴ گیگابایتی و ۲۵۶ گیگابایتی روانه بازار شود. قیمت نسخه پایه‌ای این گوشی برابر با ۹۹۹ دلار در نظر گرفته شده است. پیش فروض آیفون ایکس از بیست و هفتم ماه اکتبر آغاز می‌شود و سوم نوامبر شاهد عرضه این محصول خواهیم بود.

 

بررسی کامل مشخصات آیفون 8 ، آیفون 8 پلاس و آیفون X اپل

 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به بررسی کامل مشخصات آیفون ۸ ، آیفون ۸ پلاس و آیفون X اپل پرداختیم. چنانچه در مورد هر یک از آن ها نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید، می‌توانید ضمن تماس با کارشناسان موبایل کمک از آن ها راهنمایی بخواهید.

کلیدواژه : اپل 8
serveral
ارسال دیدگاه
ارتباط با ما
تهران - تهرانسر - بلوار اصلی تهرانسر - خیابان آشوری - پلاک 48
02191070072 - 09021219898
sales@serveral.ir
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
X